Pedagogiseen suunnitelmaan oli vaikeahko päästä sisälle. Aloitin lukemalla ensin Moodlessa olevat oppimateriaalit, katsoin luentovideon läpi ja siirryin linkkien kautta Kopan materiaaleihin. Luentovideot on tehty Adobe Connectilla, johon on tehty versiopäivitys edellisen luennon jälkeen: opiskelija näkee luennossa käytetyt slaidit navigointipalkissa. Slaideja klikkaamalla myös puhe päivittyi eli siirtyi aikajanalla oikeaan kohtaan. Hieno parannus, mutta pohdin sen vaikutusta omaan AC -ohjeeseen ; saattaa tulla heti päivitystehtävä eteen (kuvat ainakin (?). Itse luento vahvisti heti olettamukseni, että on tarkoitus tehdä iteroivaa työtä. Eri vaiheet nivoutuvat lopulta toisiinsa ja pitääkin tehdä päällekkäistä työtä. Oikeilla jäljillä siis :).

Pedagogiikassa on monia vaihtoehtoja - jokaiselle jotain sopivaa. Toimintastrategioista kurssiltani löytyy osia vähän kaikesta. Ohessa ote suunnitelmastani: "Alussa korostuu opettajan asiantuntijuus jonka jälkeen alkaa vertaistyöskentely: ryhmäytyminen ja ryhmätöiden tekeminen eli toiminnallinen vertaisosallistuminen. Tämän kokonaisuuden rinnalla kulkee jatkuvasti materiaalikeskeinen opetus. Ongelmakeskeinen ja tehtäväkeskeinen opetus saavat vähiten painoarvoa vaikkakin opettaja asettaa ongelmat tehtävien muodossa joita opiskelijat ratkaisevat sekä yksin että ryhmissä. Kolme keskeistä toimintastrategiaa ovat näin ollen materiaali-, vuorovaikutus- ja vertaistyöskentelykeskeisyys. Tehtävät sitovat nämä yhteen". Hieman aloin pohtimaan onko kyseessä kuitenkaan vuorovaikutuskeskeisyys. Ehkä se pitäisi pudottaa pois......tällöin jäljelle jäisivät materiaalikeskeisyys sekä vertaistyöskentely. Tosin jos kurssi suorittaa itsenäisesti niin jäljelle jää materiaalikeskeisyys. Malliksi valikoitui Tiedon omaksuminen. Opiskelijan tulee osata käyttää oppimaansa autenttisessa tilanteessa - ulkoa lukeminen ei riitä.

Kognitiivisten työkalujen ja -prosessin näkyväksi tekeminen oli ehkä vaikeinta pedagogisessa suunnitelmassa. Kyseessä on itselleni hiukan abstrakti käsite. Ajattelun taitoja tai tiedon käsittelyn taitoja tarvitaan tällä/-kin kurssilla ja niiden tueksi olen tehnyt ohjaavaa materiaalia. Lisäksi oppimistehtävät tukevat opiskelijan tiedon prosessointia. Tarkoitus on oppia käyttämään tieto-taitoja uusissa tilanteissa (opetustilanteissa).

Tämän oppimistehtävän tuloksena olen työstänyt sekä pedagogista suunnitelmaa että teknistä suunnitelmaa. Olen tehnyt kurssimateriaalia teknisen osuuden yhteydessä, joskin sitä valmistui myös sisällönsuunnittelun yhteydessä.