Oppimistehtävä 2:

Ideapankki on nyt luotu, mutta ei ole aivan valmis koska verkkokurssin sisällöllinen osuus on hieman vaiheessa. En ole vielä päättänyt otanko etäneuvotteluvälineen tueksi jonkin sosiaalisen median välineen vaiko Optiman. Tehtävänannossa piti myös miettiä tulevan kurssin realistisia toteutusmahdollisuuksia sekä aikatauluttaa omaa tekemistä. Tältä pohjalta karsin suunnitelmasta pois iPadin.
Ideapankin luominen oli pikkuisen haastavaa koska syntyi teknisiä ongelmia. En ole käyttänyt pitkiin aikoihin kuvankäsittelyohjelmia, joista olikin tullut uudet versiot. Niinhän siinä sitten kävi etten osannut enään käyttää PhotoShopin CS5 -versiota. Yritystä kyllä oli, mutta oli pakko antaa periksi. Sen sijaan asensin koneelleni Gimpin, jonka avulla sain jotain aikaiseksi. Itse Ideapankin tein Dreamweaverilla, joka sekin oli käynyt muodonmuutoksen päivityksen yhteydessä. WWW-sivut ovat ns. riisuttu versio eli ei mitään ihmeellisyyksiä. Ehkä myöhemmässä vaiheessa, mutta nyt pitää keskittyä muihin asioihin.


Teknisiä ongelmia aiheuttaa myös Ideapankin siirtäminen yliopiston palvelimelle (VPN -yhteydellä). Eilen yhteys toimi onnistuneesti, mutta tänään kun piti siirtää tiedostot palvelimelle, niin eipä toimikaan. Pitää yrittää uudemman kerran. Sitten niihin muihin asioihin eli oppimistehtävä 3:n pariin ja Tausta-analyysiin.

Oppimistehtävä 3

Verkkokurssin tausta-analyysi oli sisällöllisesti tuttua asiaa. Itse termi on kuitenkin päässyt unohtumaan. Hyvä, että nyt löytyi asioille oikea nimityskin :). Olen käyttänyt enemmän verkkokurssin käsikirjoitus -termiä tai synopsiksen laadintaa. Tausta-analyysi taitaa olla laajempi kokonaisuus kuin em. termit.
Oppimistehtävän suoritus alkoi tutustumalla Moodlen ja Kopan materiaaleihin. AC -luento oli myös hyvä, yksityiskohtia tarkentava. Näihin pitää vielä palata tehtävän edistyessä. Kirjoittelen tänne siis ajatuksia sitä mukaa kun tehtävät edistyvät - muutoin unohdan mitä olen milläkin hetkellä pohtinut tms. Menee hieman iteroinniksi tämäkin :)

Tarkoitus olisi kirjoittaa seuraavaksi wikiin Tausta-analyysini sisältöä. Haastetta tuo se, että en ole vielä aivan varma verkkokurssin aiheen täydellisestä sisällöstä. Etäluento Connect prolla on selvä, mutta sen tueksi tarvitaan muita härpäkkeitä. Olisiko some -väline vai Optima käyttökelpoinen? Taidan kallistua Optiman puolelle; materiaalin jakamisen paikkana lähinnä.
Organisaatiossani on Optima käytössä, somea ei juurikaan käytetä opetuskäytössä paitsi tietyillä aloilla.
 

  1. Mitkä ovat mielestäsi tärkeimmät asiat, joita tausta-analyysissä tulisi aina käsitellä? Perustele miksi.
Osaamistavoitteet lienee yksi tärkeimpiä asioita. Ilman tavoitteita on varsin hankala suunnitella sisältöä, menetelmiä, resursseja tai pedagogiikkaa. Väittäisin sen olevan kaiken a ja o. Kun tiedetään mitä tavoitellaan voidaan etsiä keinoja miten tavoitteisiin päästään: minkälaista oppimateriaalia tarvitaan, tarvitaanko tehtäviä - minkälaisia, edellyttääkö tavoitteiden saavuttaminen tekemistä - minkälaista ja minkälaisessa ympäristössä, kuinka paljon pitäisi käyttää aikaa (opettaja - opiskelija), voidaanko käyttää hyväksi tvt -tekniikkaa; miten, mitä tekniikkaa.

Konkreettinen esimerkki: opiskelijan piti suunnitella verkkokurssi. Hän lähti liikkeelle verkkoympäristöstä; halusi tietää mitä sillä voi tehdä. Tulevan kurssin tavoitteista, sisällöistä, toiminnallisuudesta, arvioinneista tai palautteen annoista ei ollut mitään tietoa. Väline oli pääasia ja opetettava sisältö toissijainen.

  1. Oliko luennolla tai materiaaleissa jotain, mihin et ole aiemmin törmännyt tai mikä oli yllättävää tausta-analyysia ajatellen?
Bloomin taksonomia ja tietämisen eri tasot verbeineen tuottivat eniten päänvaivaa. Tietämisen tason verbejä määritellessä joutui pohtimaan mihin tasoon omalla opetussisällöllä mahdollisesti pääsee. Ei vain sanahelinää kuten luentomateriaalissa tuli esille: " ymmärtää ja hallitsee" -verbien osalta on tosiaan vaikea todentaa onko ymmärrystä tai asian hallitsemista olemassa. Yllättävää oli myös tausta-analyysin laajuus. Jäin pohtimaan kuinka moni opettaja oikeasti tekee näin perusteellista työtä.