Sain vihdoin ja viimein tausta-analyysin lähes valmiiksi. Tänään tutkin Moodlen ja Kopan sisältöä liittyen Sisällönsuunnitteluun. Itse luento jäi vielä kesken, mutta tästä alkaa matka kohti vaativaa Sisällönsuunnittelua. Tämän jakson tuloksena syntyy Sisältökuvaus (tai oppimispolku) ja Sisältökäsikirjoitus.

Kuukauden rumba takanapäin. Jäi jotenkin pirstaleinen olo. Saattaa johtua myös siitä, että selailin Moodlesta tulevia oppimistehtäviä ja materiaaleja. Tuntuu, että olen jo tehnyt osia teknisestä suunnittelusta, joka tulisi vasta pedagogisen suunnittelun jälkeen. Toisaalta, tarkoitushan on toteuttaa iteroivaa ja inkrementaalista toimintatapaa :) Ehkä tämä päällekkäisyys ja pirstaleisuus on osittain sitä 'Täydentävää ja toistavaa kehittämistä'.

Sisällönsuunnittelu vei enemmän aikaa mitä kuvittelin. Tausta-analyysistä oli suuri hyöty. Siihen saattoi palata ja tarkistaa mitä oli suunnittelut. CMapToolsin edellisestä käytöstä oli venähtänyt pitkä aika, joten ensin piti palauttaa karttojen tekotavat mieleen. Innostuin erilaisista käsikartoista siinä määrin, että otin sellaisen heti opetuskäyttöön; kuvasin Optiman uusia toimintoja karttana, jonka liitin aloitussivuksi. Opittu asia tuli siis heti käyttöön.

Pohdin useamman kerran, että riittääkö opettajan aika näin perusteelliseen pohjatyöhön. Kokemuksesta tiedän kuitenkin myös, että tämän kaltaiselle kehitystyölle olisi tarvetta. Monesti kursseja laitetaan verkkoon edellisiltana, ilman sen suurempaa työpanosta. Vaikka olin tausta-analyysissä kirjoitanut tehtävät auki, niin jotenkin ne tuntuivat unohtuvan sisällönsuunnittelusta. Sisällönsuunnittelu tuntui omalla kohdallani ajautuvan väkisin tekniseen suunnitteluun. Ehkä näin pitää ollakin. Hiltusen kurssin pohjalta mietin, että missä ajanjaksossa hän on ehtinyt tämän kaiken tuottamaan :-). Materiaalia on runsaasti Kopassa, oppimisympäristö Moodlessa sekä luentotallenteet. Tässä taitaa olla hyvä esimerkki iteratiivisesta ja inkrementaalisesta verkkokurssin tuotantotavasta ts. pohjalla Sisältölähtöinen verkko-opetuksen suunnittelumalli.

Sisällönsuunnittelun osalta pidän tärkeänä Ydinainesanalyysiä. Siinä käydään konkreettisesti läpi opetettavat asiat ja nimen omaan siten, että mitä on pakko tietää ja mikä on vähemmän tärkeätä. Analyysi helpotti toisaalta karsimaan ylimääräisiä asioita pois, mutta toisaalta se toi lisää opetettavia sisältöjä.  Opiskelijan näkökulmasta olisi hienoa ryhmitellä materiaalit täytyy tietää - hyvä tietää - kiva tietää jaksoihin.

Oppimistehtävän 4 tuloksena syntyi:
  • työtila Optimaan (iteroidaan vielä)
  • Adobe Connect -huone Etäluento -nimellä
  • sisältökuvaus CMapToolsilla (löytyy Confluence Wikistä)
  • Sisältökäsikirjoitus Confluence Wikissä
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty wink